طراحی داخلی، هنر طراحی و چیدمان و نظم دهی به فضا برای زندگی و آسایش بهتر است. دکور، آرایش فضا با ابزار ها و وسایل و مبلمان مرتبط و غیر مرتبط جهت تغییر حس فضا متناسب با نیاز های روحی و روانی افراد است.

طراحی دکوراسیون برای هویت بخشی به مخاطب و نوع درخواست ها و نیازهایش، هنری است که به کمک آن میتوان زیبایی و بعد های معنوی و روانی فضا را برای کاربر آن تامین کرد و بالاخص عملکرد  فضا را به گونه ای صحیح در اختیار وی  قرار داد.

در امر طراحی دکوراسیون داخلی با در نظرگرفتن جزئیات استفاده از مبلمان ها،‌ تنظیم نور و نورپردازی محیط ، رنگ بندی، نقوش و….. می بایست به نیازها، علائق  و روحیه ی ساکنان نیز جهت بهترین انتخاب توجه کرد.

در طراحی دکوراسیون داخلی با در نظر گرفتن اینکه انسان ها زمان زیادی را در آن فضا سپری می سازند،‌ توجه ویژه به  مسائل روانشناختی و اصول علمی دکوراسیون داخلی اهمیت  پیدا می کند.

سبک های دکوراسیون داخلی تا حد بسیار زیادی  تحت الشعاع اقلیم،‌ فرهنگ و زندگی مردم یک منطقه هستند.

سبک مدرن:

سبک مدرن از جنبش های معماری و طراحی ابتدای قرن بیستم میلادی  است که در این سبک  عناصر طبیعی، رنگ های خنثی و رنگ هایی که در طبیعت دیده می‌شوند در فضا کاربرد دارند. همچنین عدم استفاده از جزئیات اضافی در فضا موجب شده است در این سبک مبلمانی به‌کار رود که شامل خط های مستقیم و صاف و بدون ظریف کاری باشد.

کلاسیک:

سبک کلاسیک طبق قواعدی که برگرفته از رم و یونان باستان است بوجود آمده که  بر این اساس  فضای داخلی ای که به این سبک طراحی و دکور شده ، دارای  چیدمان و نظم متقارن و هماهنگ، متریال های با کیفیت و گران قیمت، ستون، کتیبه، گچبری، مجسمه های آنتیک، رنگ های خنثی و روشن و مبلمانی ظریف  می باشد

مینیمال:

سادگی و عدم درهم ریختگی ویژگی شاخص فضایی که به سبک مینیمال دکور شده باشد است. در واقع این سبک بر کارایی و ضرورت استوار است و در آن نباید از مبلمان و اثاثیه غیر ضروری استفاده کرد. همچنین طراحی وسایل موجود در آن باید ساده و بدون جزئیات باشد.

روستیک:

در این سبک از متریال ارگانیک و طبیعی در فضای داخلی استفاده می‌شود که جلوه‌ای ساده و طبیعی دارد و می بایست مصالح چوبی و سنگی ای که در آن به کار گرفته می‌شود بصورت خام باشد و هیچ فرآیندی روی آن ها انجام نگرفته باشد. همچنین در این سبک بهتر است که از متریال‌ مدرن و امروزی، مانند فلز و پلاستیک به صورت محدود استفاده شود.

سبک ژاپنی:

سبک دکوراسیون ژاپنی ریشه در فرهنگ سنتی ژاپن و مکتب ذِن دارد. بنابراین با در نظر گرفتن اصول این مکتب، دکوراسیون ژاپنی در کنار حفظ زیبایی خانه، به آرامش بخش بودن خانه نیز تمرکز بسیار زیادی دارد. همچنین طرفدار محیطی متعادل، مرتب و به دور از هرگونه تجملات است و عناصر و متریال طبیعی نیز نقش کلیدی ای در اجرای این نوع دکوراسیون دارند.

در این سبک رنگ غالب فضا سفید است و باید نور خورشید به وفور وارد آن شود. همچنین عناصر معماری و اثاثیه ژاپنی مانند حصیر تاتامی و شوجی در این نوع سبک کاربرد دارد.

سبکهای دیگر نیز عبارتند از: سبک چینی-ماوریک-مراکشی-مصری-رومی-هندی-یونان باستان-روکوکو-انگلیسی-ویکتوریایی-فرانسوی-سوئدی-آرت دکو-باروک-گوتیک-اوریگامی-مونو کروماتیک-سنتی ایرانی(رایج در دوران قاجار) و سبک اسلامی.