محوطه سازی، هنر طراحی و چیدمان المان های مختلف در یک محوطه، باغ و یا فضای شهری برای ایجاد زیبایی بصری است.

محوطه سازی شامل برنامه ریزی، طراحی و مدیریت فضای باز برای ایجاد محیط های زیبای شهری و روستایی است. ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که محوطه سازی بیش از اینکه یک علم باشد، هنر است و ترکیبی از طبیعت و فرهنگ. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که منظور از محوطه‌سازی، تنها ایجاد گل ‌و گیاه است، درصورتی‌که این‌طور نیست. در کار محوطه‌سازی، کارهای خیلی بیشتری ازجمله ایجاد حوض یا برکه، آلاچیق و کف‌سازی و غیره انجام می‌شود. تمامی این موارد با رعایت کامل اصول ایمنی هستند. در اجرای محوطه سازی همیشه از محصولاتی استفاده می شود تا جلوه ی زیبا و طبیعی را به محیط ببخشد مثل استفاده از آب ، درختان و انواع گل و گیاهان.

اما در میان این ها آلاچیق ها از جلوه ی خاصی برخوردارند و به دلیل تنوع زیادی که در انتخاب آن ها وجود دارد می توان پلان های خاصی را با توجه به سلیقه و متراژ محیط اجرا پیاده سازی کرد.

این نوع محصول بیش تر در محیط های باز استفاده می شود و به دلیل وجود چوب در ساختار آن نمایی زیبا و خواستنی ، گرم و صمیمی به محوطه می بخشد.

از آنجاییکه گیاهان، قلب طراحی و محوطه سازی هستند، داشتن اطلاعات در مورد باغ‌داری و نگهداری درختان بسیار مهم و ضروری است. در فرآیند طراحی محوطه و استفاده از گیاهان، چند عامل مهم موثر هستند:

فرم و نوع گیاهان

بافت گیاهان

خطوط

تئوری رنگ ها

نقطه کانونی